Természettudományi Labor

Rólunk írták

A természettudományos közoktatás problémái mára nyilvánvalóvá váltak Magyarországon is: a tananyag és tartalom fejlesztése, a diákok természettudományos tudása, teljesítménye elmarad a kívánatostól. A hazai és nemzetközi oktatásstatisztikai adatok azt mutatják, hogy kirívóan alacsony a természettudományok népszerűsége, a természettudományos és műszaki diplomát szerzők száma, miközben a diplomázók aránya fokozatosan megközelíti a fejlett országok szintjét. Az Új Széchenyi Terv keretében megjelent TÁMOP-3.1.3.-11/2. kódszámú, „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban (Öveges Program)” c. pályázati kiírás – összhangban az Európai Unió oktatási munkaprogramjának természettudományos oktatásra vonatkozó fejlesztési céljaival – támogatni kívánja a természettudományos oktatást.

Öveges program a budapesti Jedlik Ányos gimnáziumban

A természettudományos közoktatás problémái mára nyilvánvalóvá váltak Magyarországon is: a tananyag és tartalom fejlesztése, a diákok természettudományos tudása, teljesítménye elmarad a kívánatostól. A hazai és nemzetközi oktatásstatisztikai adatok azt mutatják, hogy kirívóan alacsony a természettudományok népszerűsége, a természettudományos és műszaki diplomát szerzők száma, miközben a diplomázók aránya fokozatosan megközelíti a fejlett országok szintjét.

Az Új Széchenyi Terv keretében megjelent TÁMOP-3.1.3.-11/2. kódszámú, „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban (Öveges Program)” c. pályázati kiírás – összhangban az Európai Unió oktatási munkaprogramjának természettudományos oktatásra vonatkozó fejlesztési céljaival – támogatni kívánja a természettudományos oktatást.

A létrehozandó természettudományos laboratórium és szakmai fejlesztés speciális helyi célja, hogy a kerület természettudományos oktatásában jelentős előrelépés valósuljon meg a Jedlik Ányos Gimnázium vezetésével és a 10 partneriskola részvételével.

A projekt célja, hogy felkeltse a diákok érdeklődését a természettudományok iránt, és orientálja továbbtanulásukat a műszaki és mérnöki pályák felé. A modern technológiával felszerelt, a korszerű pedagógiai szemléltetés igényeinek megfelelő természettudományos szaktantárgyak oktatását segítő iskolai laboratórium kialakítása, korszerű eszközökkel történő felszerelése, lehetővé teszi több iskola tanulóinak és szaktanárainak fogadását.  A fejlesztés céljai közé tartozik, hogy a korszerű laboratóriumi munkát megvalósítani képes, és a tanulókat a kísérletezésbe bevonó, speciális képzéseket lebonyolítsa, a működtetéshez szükséges szakembereket alkalmazza, valamint a projektidőszakban lebonyolított tanórák anyagi feltételeit biztosítsa.

A pályázat elbírálását követően jelenleg az átalakítás építészeti tervezése van folyamatban. Megtörtént a helyszín felmérése és részletes tervek készültek a kétszer 18 főt egyszerre befogadni képes laborokról. Felmértük és egyeztettük a szakemberekkel a szükséges és a pályázatban előírt eszközöket, anyagokat és berendezéseket. Reméljük, hogy a tanév befejezése után megkezdődnek az építési munkálatok, és a következő tanévtől fogadhatjuk a kerület és iskolánk diákjait a pályázat segítségével kialakított laboratóriumainkban, kémiai, fizikai és biológia tanulókísérletek elvégzésére. Reméljük, hogy ezzel is folytathatjuk méltán ismert Vermes Miklós, Kossuth díjas, egykori fizika tanárunk hagyományait iskolánkban.

Takács Attila
laborvezető